Milé studentky, milí studenti,
v rámci realizace všech typů pedagogických praxí si můžete nyní zakoupit "Průvodce pedagogickou praxí", který poskytuje prakticky zaměřené didaktické a metodické materiály, a to v oblasti výuky, přípravy na výuku a následné reflexe.
KEF/NP Náslechová pedagogická praxe: Student samostatně navštěvuje školu (nebo více škol) dle vlastního výběru střední (základní) školy. Tato praxe je zaměřena na pozorování činnosti učitelů a žáků ve vyučovacích hodinách s následnou analýzou prováděnou ve spolupráci s učitelem. Student si dohodne tyto aktivity s odpovědnými pracovníky vybrané školy. Student si samostatně vybírá školu, kde realizuje pouze náslechy. Tento typ praxe umožňuje studentovi:
- pozorovat obecné pedagogické jevy, předmětově orientované problémy (dosavadní učební osnovy předmětu, metody a formy výuky, strategie učení, metody hodnocení práce žáka učitelem, rozvoj sebereflexe a sebehodnocení práce učitele, motivace žáků, cíle výuky, klima třídy, materiální zajištění předmětu, využití didaktické techniky, apod.).
- seznámit se s pedagogickou dokumentací školy (rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací program, sledování souladu výuky s ŠVP, sledování realizace výchovně vzdělávacích strategií při výuce, sledování rozvoje klíčových kompetencí žáků, sledování rozvoje základních funkčních gramotností žáků při výuce, atd.)
Realizace: Tento předmět (statut bloku A) je zařazen do druhého ročníku bakalářského studia. Doporučujeme k hospitacím či práci na škole (fakultní školy PřF UP – viz webové stránky fakulty, v místě bydliště, v Olomouci, škola, kde hodlá student získat učitelské místo či jiná vzdělávací instituce kdekoliv v ČR nebo v zahraničí) využít doby, kdy student nemá výuku. V rozvrhu na fakultě k realizaci tohoto typu praxe nebude specificky vymezený čas. Student v průběhu této praxe pořizuje hospitační záznamy z navštívených vyučovacích hodin (nejméně 8 vyučovacích hodin), které vyhodnocuje. Nejméně 3 hospitační záznamy vkládá do svého portfolia. Během tohoto typu praxe provádí na škole akční výzkum, jehož téma si sám zvolí po konzultaci s učiteli dané školy. Činnosti, prováděné v rámci akčního výzkumu, nemusí být pouze experimentální (např. přímé pozorování vybraného pedagogického jevu), ale i teoretické (např. analýza vzdělávacího programu školy či jiných dokumentů školy). Fakulta nevyhledává příslušné školy, neuzavírá s příslušnou školou dohodu o provedení práce. Zápočet studentovi udělí pracovníci Kabinetu pedagogické přípravy (prof. Molnár, dr. Slezáková – viz webové stránky http://cpp.upol.cz/) na základě předložení výše uvedených materiálů (výkaz práce pedagogické praxe s minimálně 8 potvrzenými hospitacemi, nejméně 3 hospitační záznamy uvedené na předepsaném hospitačním formuláři, na PC zpracovaný akční výzkum v rozsahu 3-8 stran).
Prezenční studenti kombinované formy dodržují stejná pravidla v případě plnění požadavků na tento typ předmětu.
Studentům doporučujeme, aby si Dopis ředitelům škol vytiskli jako podklad pro osobní jednání se školami při zajišťování náslechové praxe.
Požadavky k udělení zápočtu (viz výše):
1) Student si tuto praxi dohodne s odpovědnými pracovníky školy. V průběhu náslechové praxe pořizuje hospitační záznamy z navštívených vyučovacích hodin (nejméně 8 vyučovacích hodin), které vyhodnocuje.
2) Nejméně 3 hospitační záznamy vkládá do svého portfolia.
3) Student se na praxi připravuje a svoji činnost pravidelně reflektuje, záznamy o své činnosti vede ve výkazu praxe – Výkaz práce pedagogické praxe.
4) Během tohoto typu praxe student na škole provádí akční výzkum, jehož téma si sám zvolí po konzultaci s učiteli dané školy. Činnosti prováděné v rámci akčního výzkumu nemusí být pouze experimentální (např. přímé pozorování vybraného pedagogického jevu), ale i teoretické (např. analýza vzdělávacího programu školy či jiných dokumentů školy). Zpracovaný akční výzkum v rozsahu 3-8 stran vkládá do svého portfolia.
5) Zápočet studentovi udělí pracovníci Kabinetu pedagogické přípravy (prof. Molnár, dr. Slezáková) na základě předložení požadovaných materiálů.
Dopis ředitelům středních škol v oblasti působnosti PřF UP k zajištění náslechové a asistentské pedagogické praxe studentů učitelství. Studentům doporučujeme, aby si dopis vytiskli jako podklad pro jednání se školami při osobním zajišťování náslechové a asistentské praxe.
Náslechovou praxi doporučujeme absolvovat na níže uvedených školách (viz. tabulka). Studenti s odpovídající aprobací kontaktují e-mailem příslušného Provázejícího učitele společně s ředitelem/ředitelkou dané školy. Po domluvě s Provázejícím učitelem je možné tuto praxi realizovat i ve větším počtu studentů ve stejném termínu.
Název školy | Provázející učitel | Kontakt na Provázejícího učitele | Aprobace |
---|---|---|---|
Gymnázium Olomouc-Hejčín | Mgr. Šárka Richterková | richterkova@gytool.cz | matematika-fyzika |
Církevní gymnázium Německého řádu, Olomouc | Mgr. Radek Štefek; Mgr. Hana Vlhová; Mgr. Kateřina Valentová | stefek@cgnr.cz; vlhova@cgnr.cz;valentova@cgnr.cz | matematika-zeměpis; biologie-zeměpis; chemie-biologie |
SZŠ a VOŠ Emanuela Pöttinga a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Olomouc | Mgr. Marta Sokolářová | sokolarova@epol.cz | matematika-chemie |
SŠ polytechnická, Olomouc | Mgr. Daniela Zatloukalová; Mgr. Jiří Sládeček | zatloukalova@ssprool.cz; sladecek@ssprool.cz | matematika-informatika; matematika-technika |
ZŠ Olomouc, tř. Spojenců 8 | Mgr. Miroslav Navrátil; Mgr. Ivo Motýl | zsspojencuol@seznam.cz; ivo.motyl@zsspojencuol.com | biologie-zeměpis; biologie-tělesná výchova |
Gymnázium Hranice | RNDr. Vladimír Slezák, Ph.D. | slezak@gymnaziumhranice.cz | matematika-deskriptivní geometrie |
Gymnázium Uherské Hradiště | RNDr. Vladislava Zubrová | zubrova@guh.cz | chemie-biologie |
Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť | Mgr. Jaroslav Machačík | machacik@gymzl.cz | matematika-fyzika |
Seznam fakultních škol Přírodovědecké fakulty UP (stav k 8. 2. 2022).